Ayat 1:
الرَّحْمَٰنُ
(Tuhan) Yang Maha Pemurah serta melimpah-limpah rahmatNya.
Ayat
ini ada satu perkataan sahaja. Begitu hebat sekali. Allah buat begini kerana
hendak kita memikirkan dan tadabbur pada makna ayat ini. Banyak sekali
pengajaran yang kita boleh ambil. Setiap ketika dan masa ada sahaja rahmah yang
Allah berikan kepada kita. Apabila kita membaca satu ayat ini, bayangkan apakah
rahmah yang Allah sedang beri kepada kita sekarang, hari ini, semalam, minggu
ini, minggu lepas dan sebagainya. Tidak terkira banyaknya. Ada yang kita
perasan dan ada yang kita tidak perasan pun. Tidak akan habis kalau kita nak
kira.
Dialah Tuhan yang bersifat Rahman.
Dalam Quran, ada dua nama yang selalu digunakan, samada Allah atau ar-Rahman.
Selalunya, ada dua nama yang
digunakan: ar-Rahman dan ar-Rahim. Tapi dalam ayat ini, hanya ada ar-Rahman.
Rahman bermaksud sangat-sangat pemurah. Ia juga bermaksud present tense,
bermaksud Allah sedang melakukan pekerjaan ‘pemurah’ itu. Kerana kalau kita
seseorang itu seorang yang suka memberi sedekah, tidak semestinya dia sedang
memberi sedekah waktu itu. Tapi ar-Rahman bermaksud, Allah sedang bersifat
Rahmah semasa kita menyebut namaNya itu.
Allah menyebut salah satu sifatNya
dalam ayat ini. Asal perkataan ar-rahman itu dari perkataan ‘rahmah’. Kalau
kita lihat, tempat kita semasa dalam perut ibu kita pun dipanggil rahim. Ada
banyak makna rahmah itu. Antaranya: sayang, kasihan, cinta, kelembutan,
kemaafan. Ia juga mengandungi makna keselamatan. Ianya mempunyai makna
seseorang itu diberikan segalanya itu tanpa dia melakukan apa-apa. Tanpa ada
usaha apa-apa, tapi diberikan kepada mereka. Kalau kita buat kerja, memang kita
layak dapat upah. Tapi itu apabila kita ada buat kerja. Dalam hal rahmah ini,
tanpa buat apa-apa pun, Allah berikan kepada kita. Bayangkan semasa kita lemah
dalam perut ibu kita, Allah berikan keselamatan kepada kita dalam rahim ibu
kita. Dan kemudian kita dilahirkan, dalam keadaan amat lemah. Tapi Allah
berikan segala keperluan yang kita perlukan untuk meneruskan hidup. Apakah yang
kita telah buat untuk melayakkan kita dapat segala perhatian dari Allah itu? –
Tidak apa-apa. Tidak ada amalan ibadah apa lagi pun yang kita lakukan. Kita pun
memang tak boleh buat apa-apa kerana masih bayi lagi. Tapi lihatlah berapa
banyak rahmat yang Allah berikan kepada kita.
Sifat rahmah bermaksud ‘penjagaan’.
Selalunya ditafsirkan sebagai mercy/kasihan. Mungkin tidak berapa sesuai kalau
itu sahaja makna yang kita faham. Kerana kalau kita hanya mengambil maksud
‘kasihan’, itu hanya bermaksud Allah tidak menghukum seseorang atas kesalahan
orang itu. Macam tentera tawan tawanan perang dan kerana ‘kasihan’, dia tidak
membunuh orang itu. Jadi, kalau itu sahaja maksud ‘rahmah’, itu baru bermaksud
‘tidak ada perkara buruk’ sahaja. Itu adalah satu tafsir yang terhad, tidak
seperti yang sepatutnya. Tapi maksud الرَّحْمَٰنُ lebih lagi dari itu. Nama sifat ini merujuk
kepada sifat yang ‘menjaga segala keperluan
makhluk’. Kita semua memerlukan
rahmat Allah untuk hidup dalam dunia ini. Dari dalam perut, sampai kita mati.
Macam bayi dalam perut memerlukan rahmah dari Allah. Allah beri penjagaan
kepada bayi itu kerana bayi itu tidak mampu menjaga dirinya sendiri. Nak minta
tolong pun tak boleh. Maka, tanpa minta tolong pun Allah telah berikan segala
kemudahan kepada bayi itu. Itulah setakat yang kita mampu jelaskan tentang
maksud rahmah itu. Kita tentu tidak akan dapat memahami keseluruhan maksud nama
الرَّحْمَٰنُ ini kerana
kecetekan ilmu kita dan kerana kekurangan akal kita sebagai seorang manusia.
Itulah pemberian Allah dalam
bahagian pertama surah ini – Allah beri kita Quran, kebolehan bercakap, alam
yang begini luas dan sebagainya lagi – semua itu tanpa ada apa-apa usaha amal
dari kita.
Selain dari diberikan pemberian
tanpa apa-apa usaha, ada juga pemberian yang diberikan kepada makhluk atas
usaha amal mereka. Ini disebut dalam bahagian kedua surah ini – Allah berikan
syurga, segala apa yang ada di dalamnya, dengan bidadari dan sebagainya – ini
adalah jenis pemberian yang Allah berikan atas usaha baik yang mereka telah
lakukan semasa di dunia. Mereka layak mendapat segala pemberian itu. Jadi, ada
dua jenis pemberian yang Allah berikan kepada kita – yang diberikan walaupun
kita tidak ada apa-apa usaha dan satu lagi yang diberikan kepada kita atas amal
kebaikan kita semasa di dunia.
Allah memulakan surah ini dengan
memperkenalkan sifatNya ar-Rahman, kerana dalam surah ini akan disebut
berkali-kali pemberian yang diberikan kepada makhluk. Kemudian Allah akan tanya
balik – manakah nikmat Allah yang kamu tidak mengaku.
No comments:
Post a Comment